Vind jij het soms lastig om te bepalen wat je nu écht moet doen?
Of heb je soms het gevoel dat alles tegelijk op je afkomt en je niet weet waar je moet beginnen? Je bent niet de enige! Zeker als je te maken hebt met ADHD, kan het prioriteren van taken behoorlijk uitdagend zijn. Gelukkig is er een handig hulpmiddel dat je hierbij kan helpen: de Eisenhower Prioriteiten Matrix!
Deze matrix is gebaseerd op de methode van voormalig Amerikaans president Dwight D. Eisenhower, die tijdens zijn carrière veel moeilijke beslissingen moest nemen. De kracht van dit hulpmiddel ligt in het opdelen van je taken in vier categorieën, zodat je duidelijk ziet wat direct aandacht nodig heeft en wat eigenlijk nog wel even kan wachten (of zelfs helemaal niet door jou gedaan hoeft te worden!).
*Hieronder te downloaden
Hier is hoe het werkt:
• Urgent én belangrijk? Dat is wat je vandaag nog moet doen!
• Belangrijk, maar niet dringend? Plan het in voor later, dit zijn taken die wel vooruit kunnen maar niet vergeten mogen worden.
• Dringend, maar niet zo belangrijk? Kijk of iemand anders dit kan doen. Soms is delegeren de slimste optie!
• Niet dringend en niet belangrijk? Dit kun je gerust negeren of van je lijstje schrappen – zonde van je energie!
Het mooie aan deze matrix is dat het je helpt om overzicht te krijgen en rust te vinden in de chaos van je dagelijkse leven. Vooral voor mensen met ADHD kan dit structuur geven in het ordenen van gedachten en to-dolijstjes. Geen stress meer over wat eerst moet, maar een helder overzicht van je taken – gewoon op papier!
Klaar om de touwtjes in handen te nemen?
Download hieronder de Prioriteiten Matrix en begin vandaag nog met het structureren van je taken. Of je nu een drukke werkdag hebt of een volle to-dolijst voor thuis, met deze tool heb je eindelijk grip op wat écht belangrijk is. Veel succes!